Pages

17 Haziran 2014 Salı

Şeker'in Zararları ve Şekersiz Kurabiye Tarifi




Yeşil Anneler, Babalar...


Birçok paketli ürün içinde şeker, fruktoz şurubu, glikoz şurubu görüyoruz maalesef. En masum denen bebek mamalarında, bebek bisküvilerinde dahi var. Peki zararlı mı? Onun yerine ne yedirelim çocuklarımıza ? 


Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Metabolizma ve Beslenme Bilim Dalı başkanı sevgili Prof. Dr. Ahmet Aydın diyor ki:


Beyaz un ve rafine şeker bağırsaktan hızla emilerek kana geçiyor. Artan kan şekerini düzenlemek için hızla insülin salgılanıyor. Buna bağlı olarak kan şekeri hızla düşüyor. Fakat insülin bu hıza ayak uyduramıyor ve kanda normalden daha uzun süre yüksek kalıyor. Fazla miktardaki insülin ise birçok doku için zararlı etkilere sahip. Bu nedenle önce karaciğer, daha sonra da kas hücreleri insülin reseptörlerini kapatıyor. Başlangıçta yağ dokusunda direnç olmuyor ve fazla şekerin tamamı yağ olarak depolanıyor. Yani insülin beyaz unu ve diğer hızlı emilen şekerli yiyecekleri hızla yağa çeviren bir makine gibi! Üstelik yüksek insülinin tek kabahati bu değil! Sadece yağ depolamakla kalmıyor, bu yağın daha sonra enerji olarak kullanılmasına da izin vermiyor. İki yemek arasında enerji kazanabilmek için yağ yakmamız gerekiyor. Ancak bu sistemde yağ kullanamayan vücutta kan şekeri düşüyor ve bu sefer yorgunluk, huzursuzluk ve baş ağrısı başlıyor. Kişi, tıpkı bir morfinman gibi ancak şekerli bir şeyler yiyip içtikten sonra kendine geliyor.




Mısır Şurubu Nedir, Neden Kullanılıyor?


Mısır şurubunu diğer şekerlerden daha korkunç hale getiren ise içindeki fruktozun yüzde 80 gibi yüksek bir orana sahip olması. İnce bağırsaktan emilerek karaciğere gelen fruktoz metabolize edilmek için insüline gerek duymuyor. İlk bakışta sanki bu bir avantajmış gibi görünüyor. Fakat değişik metabolik süreçler için vücut çok az fruktoz kullanabiliyor. Geri kalan tüm fruktoz ise trigliseridlere, yani kan yağlarına dönüşüyor. Tüm şekerler arasında en hızlı yağa dönüşen de fruktoz. Fazla fruktoz tüketiminin hayvanlar üzerindeki araştırmalarda diyabet, hipertrigliseridemi, koroner kalp hastalığı, karaciğer yağlanması, hipertansiyon ve kansere yol açtığına dair sonuçlar bulunuyor. Çocuklarımızda çok erken yaşlarda görülen obezitenin de sebebi paketli gıdalar içerisindeki basit şekerler. Metabolizmanın bozulmasından,  kansere kadar bir çok hastalığa sebep olduğu araştırmalarla gösteriliyor.


Peki Ne Yapalım ?


Öncelikle basit şeker ve beyaz unu hayatımızdan çıkaralım. Daha uzun sürelerde kana karışan, yani glisemik endeksi düşük ve vitamin içeriği yüksek çavdar,tam buğday gibi unlardan çok çok az yiyelim. Karbonhidrat ihtiyacımızı daha zengin olan, bulgur, buğday, karabugday, baklagiller gibi yiyeceklerden alalım. Basit şeker yerine çocuklarımıza günde 1-2 meyve yedirelim ve hareketli olmalarını teşvik edelim. Yazın bir ay yaz okuluna yazılmak değil, yıl boyu severek yapacakları bir spor dalını yapsınlar. 


Ben kurabiye, kek gibi ürünleri evde yapıyorum. Oğlum 8 yaşında, kızım ise 18 aylık. Geçen yıl hurma kaynatarak hurma şurubu yapmıştım ve şeker yerine kullanmıştım. Bu yılda kara üzüm kurusundan şurup yaptım. Pekmez piştiği zaman, kanserojen maddeler ortaya çıkıyor bu sebeple pişen ürünlere koyamıyoruz. 

İpek Hanım Çiftliği'nin ince tam bugday ununu kullanıyorum. Ekmeği de yine buradan ekşi mayalı ekmek olarak alıyoruz. Zaten bir dilimden fazla yemek gerçekten mümkün olmuyor, inanılmaz doygun ve tok tutan bir ekmek.


Kara Üzüm Şurubu hazırlanması:


2 kg kadar çekirdekli kara üzümü geceden ıslattım, sabah yarısı kadar su ile yumuşayana kadar bir 15-20 dk kaynattım. 





Daha sonra el mikserinden geçirdim ve kalan bazı büyük çekirdekleri ayırmak için süzdüm.

















Böylece 2 kg üzümden 2,5 kgluk kavanozu dolduracak kadar şurubum çıktı, ve süzgecin üzerinde kalan büyük çekirdek ve kabukları içeren kısmı da atmadım. Üzüm çekirdeği ve kabuğu yüksek derecede antioksidan içeriyor ve çok faydalı. Bunu kendinizde günde bir iki kaşık yiyebilrsiniz, yüzünüze sürerek bir maske veya peeling olarak da kullanabilirisiniz.






Kurabiye Tarifi:


1 yumurta - 1 çay bardağı yoğurt - 1 çay bardağı terayağ zeytinyağı karışık - 2 çay bardağı üzüm şurubu - 5 çay bardağı un - 1 küçük paket karbonat - içine ceviz,fındık,damla çikolata da çok az koyabilirsiniz.

Tüm malzemeyi karıştırıp, bir hamur elde ediyoruz, yağladığımız tepsiye dizim 175 derece fırında 20 dk civarı pişiriyoruz. Üzüm kurabiye ye renk de veriyor. İsterseniz keçi boynuzu tozu da koyabilirsiniz. Daha çikolatalı bir lezzet olur ve çocuklar bayılır...














İşte kurabiyelerimiz hazır :) Annelik dünyanın en zor işi, çocuklarımız en değerlimiz. Onların sağlıklı olması için her türlü çabaya değer. Lütfen marketlere koşmayalım , paketli ürünleri yedirmeyelim.




Sevgilerimle

Yeşil Anne Işık Kırgız










Yorum Gönder